Hur du vårdar din motorcykel.

För att du ska kunna få ut det mesta av din motorcykel bör du alltid vårda den korrekt. Det finns ett antal tips om hur man kan göra det och vi kommer att gå igenom de vanligaste samt lite trix som du kanske inte visste om.

Vård av utsidan

Det finns många olika sätt att ta hand om din motorcykel och det finns lika många svar på den frågan som det finns personer som frågar. Och det finns ett antal olika ställen att hitta produkter för vård av ditt åkdon, du kan t.ex. hitta många tillbehör hos Transportstyling.se där det finns allt från produkter för att rengöra motorcykeln till fysiska tillbehör och förbättringar. Det viktiga är att välja produkten som du känner fungerar bäst för dig! Oavsett om det är något specifik för en MC elleren vanlig biltvål. En ren och mjuk trasa är dock alltid rekommenderat samt att inte överdriva då du lätt kan repa lacken.

Den mekaniska biten

Något av det viktigaste som du har är dina däck. Kontrollera regelbundet ringtrycket, det bör göras när däcken är kalla. Kontrollera dessutom efter slitage och mönsterdjup då det kan påverka din körsäkerhet och påverka din personliga säkerhet.

Vidare till bromsarna som dessutom bör kollas igenom regelbundet, speciellt om du hör att det gnisslar, ett tecken på att bromsklossarna är slitna. Bromsvätskenivån bör dessutom kontrolleras regelbundet.

Något du inte behöver kontrollera varje gång du ska ut och köra är motorn och dess delar. Här finns en myriad av olika delar. Det enklaste för en lekman är oljan och dess nivå. Viktigt att du byter den efter det antal mil som rekommenderas av tillverkaren och att nivån inte sjunker under minsta nivån för det kan skada motorn. Ställ alltid din motorcykel på ett plant underlag när du kontrollerar nivån. De flesta motorcyklar har ett litet fönster där man lätt kan kolla om det behövs fyllas på eller inte.

Fjädringen kan tänkas vara något som inte är lika viktigt men betyder mycket när du är ute på vägen och kör, speciellt på lite mer oregelbundet underlag. Om fjärdingen känns för lös eller styv bör du kolla upp det med din mekaniker. Kontrollera dessutom regelbundet att det är lätt att vrida styret hela vägen från sida till sida.

Kylvätskan kan dessutom falla under en viss nivå även om det är mer ovanligt då det är ett slutet system. Detta kan dock hända om det finns en läcka. Om du fyller på med kylvätska, var noga med att fylla på med en blandning som är anpassad till det klimat där du kör. Korrekt blandning av vatten och frostkylmedel kan vanligtvis hittas på dess flaska.

Sist men inte minst har du drivkedjan som normalt driver bakhjulet. Det viktiga är att den är välsmord och att den inte är för slak. Justera spänningen om det behövs.

Ett korrekt underhåll är viktigt för din säkerhet och inte minst för din motorcykel. Ju längre den håller ju billigare blir det dessutom för din plånbok vilket vi alla tycker om. Kör försiktigt.

Leave a Reply